V Chorvatsku nebývá vždy zaručen nerušený výhled na moře, přestože si zakoupíte BMS nebo BM pokoj - často zde bývá např. vzrostlá zeleň. Jde pouze o orientaci pokoje. Je třeba pečlivě číst popis ubytování - v některých pohled moře zaručen je, pak je to výslovně poznamenáno.
PŘI OBSAZOVÁNÍ POKOJŮ PŘISTÝLKAMI SE TÉMĚŘ VŽDY MUSÍ JAKO PRVNÍ USADIT STARŠÍ DÍTĚ, COŽ NĚKDY VÝRAZNĚ OVLIVŇUJE CENU, VÝJIMKY JSOU PŘÍMO JMENOVANÉ.
VYSVĚTLIVKY KE ZKRATKÁM:
BGW bungalov
STD studio (1 místnost pro spaní i vaření)
APT apartmán
APP apartmán v soukromí (privat)
1/1 pokoj jednolůžkový pokoj
1/2 pokoj dvoulůžkový pokoj
1/3 pokoj třílůžkový pokoj
1/2+2 pokoj rodinný pokoj (dvě řádná lůžka + 2 přistýlky)
Family pokoj 2/2 rodinný pokoj (dvě dvoulůžkové ložnice – vše řádná lůžka)
SUITE oddělená dvoulůžková ložnice + extra místnost s 1 či 2 lůžky
1/2 APT oddělená dvoulůžková ložnice
1/3 (1/2+1) APT jedna dvoulůžková ložnice + 1 lpřistýlka (nejčastěji v obytné místnosti)
1/4 (1/2+2) APT jedna dvoulůžková ložnice + obvykle rozkládací gauč v obytné místnosti
1/4 (2/2) APT dvě oddělené dvoulůžkové ložnice
1/4+1 APT dvě oddělené dvoulůžkové ložnice + 1 lůžko v obytné místnosti
1/5 (2/2+1) APT dvě oddělené dvoulůžkové ložnice + 1 lůžko v obytné místnosti
1/5 (1/3+1/2) APT třílůžková a dvoulůžková ložnice
1/5 (1/2+1/1+2) APT dvoulůžková a jednolůžková ložnice + 2 přistýlky v obytné místnosti
1/6 (3/2) tři oddělené dvoulůžkové ložnice
1/6 (2/3) APT dvě třílůžkové ložnice
1/6 (2/2+2) APT dvě dvoulůžkové ložnice + dvě lůžka (gauč) v obytné místnosti
1/7 (3/2+1) APT tři dvoulůžkové ložnice + 1 lůžko v obytné místnosti
1/7 (2/2+1/3) APT dvě dvoulůžkové a jedna třílůžková ložnice
1/8 (1/2+2/3) APT jedna dvoulůžková a dvě třílůžkové ložnice
1/8 (3/2+2) APT tři dvoulůžkové ložnice + 2 lůžka (gauč) v obytné místnosti
1/8 (4/2) APT čtyři dvoulůžkové ložnice
1/9 (4/2+1) APT čtyři dvoulůžkové ložnice + 1 lůžko v obytné místnosti
1/10 (4/2+2) APT čtyři dvoulůžkové ložnice + 2 lůžka (gauč) v obytné místnosti
all inclusive "vše v ceně“ ( je potřeba pečlivě pročíst obsah služeb jednotlivých hotelů)
B nebo BLK balkon
BM nebo BMS balkon moře (balkon na mořskou stranu)
B/T balkon nebo terasa
MS směr mořská strana
P park (bez balkonu, strana odvrácená od moře)
BP balkon park (balkon, strana odvrácená od moře)
TWC sprcha, WC
A/C klimatizace
APT no-name garantujeme zakoupenou skladbu, APT Vám bude přidělen až na místě
OD 1.1.2023 JE CHORVATSKO ČLENEM SCHENGENSKÉHO PROSTORU
Jedinou měnou se v Chorvatsku stalo EURo. 1 EUR = 7,53450 Kun
Od 1.1.2024 až do konce roku 2025 je možno vyměnit Kuny v Chorvatské národní bance .
REZERVACE:
POKUD JE U CENOVÉ POLOŽKY NAPSÁNO DÍTĚ DO 12 LET, MYSLÍ SE TÍM 11,99 ROKU. Dítě, kterému je v době pobytu 12 a více se v tomto konkrétním případě už počítá do dalšího cenového pásma - např. 12-15 let nebo i jako dospělá osoba, jestliže další věkové pásmo nenásleduje. Většinou se v každém pokoji platí dvě řádná lůžka v plné ceně, i když tam jede dítě. Některé hotely ale poskytují slevu pro děti na řádném lůžku při pobytu s jedním dospělým. Především v dvoulůžkových pokojích s přistýlkou, aby byla dětská přistýlka zdarma či se slevou, se dvě řádná lůžka platí v plné ceně. Vždy uvedeno v cenové tabulce. Standardní doba pobytu je sobota - sobota. Zajišťujeme také NESTANDRDNÍ TERMÍNY pobytu (vlastní doprava autem), což je možné v naprosté většině ubytovacích zařízení. V takovém případě jde o pobyt "na vyžádání", kdy si Váš termín necháváme v Chorvatsku schválit.
Záloha ve výši 50 % z ceny zájezdu + celá cena pojištění, pokud je dokoupeno, se platí při uzavření cestovní smlouvy/přihlášky, doplatek do měsíce před odjezdem.
Při autobusové dopravě je odjezd vždy v pátek z ČR, v sobotu příjezd do Chorvatska, ubytování obvykle kolem 14:00-16:00 hodin, v následující (či další) sobotu ukončení pobytu kolem 10:00 hodin, odjezd z Chorvatska ve večerních hodinách (viz. jízdenka), do ČR příjezd v neděli.
ODBAVENÍ
PROSÍME, ABYSTE SI ODBAVENÍ DŮKLADNĚ PROČETLI!
Odbavení zasíláme standardně emailem, na přání poštou, a to tak, abyste ho obdrželi týden před odjezdem. Dle dohody lze i osobně. Klienti s vlastní dopravou ho najdou ve schránce dříve, u klientů s dopravou autobusovou lhůtu většinou plně využíváme kvůli organizaci dopravy a vystavení jízdenek.
Standardní check in bývá ve 14:00-16:00 hodin. Z praxe si dovolujeme doporučit, abyste příjezd nesměrovali na tuto hodinu, ale naopak na i výrazně dřívější čas a hned po příjezdu do recepce zašli. Toto platí i pro klienty s autobusovou dopravou, kteří jsou v recpcích někdy velmi časně. Když mají ubytování uklizené dřív, ubytují Vás hned nebo řeknou kdy máte přijít. Když ne, někteří si Vás aspoň v klidu zapíší. Budete sice čekat na ubytování, ale je jistě rozdíl, jestli tyto hodiny strávíte na pláži v baru s chladivým nápojem v ruce či ve vodě (doporučujeme mít v příručním zavazadle plavky a ručníky) nebo v rozpáleném autě v nekonečných zácpách či v dlouhé frontě u pultu.
V případě problému s autobusovovou dopravou (zpoždění busu, svozu atp.) je Vám k dispozici dispečerský telefon 00420 774 000 424 a to od pátečního dopoledne do nedělního odpoledne non-stop. V případě dotazů, prosím, nezapomínejte uvádět své jméno, kde se nacházíte a kam jedete, ať už půjde o telefonát nebo SMS - tu prosíme upřednostnit.
V případě autobusové dopravy doporučujeme vzít dovolenou už od pátku - PŘESNÝ ČAS A MÍSTO ODJEZDU BUDOU UVEDENY NA JÍZDENCE.
Součásti odbavení jsou:
všeobecné pokyny k pobytu
podrobné pokyny k pobytu včetně kontaktu na delegáta nebo nouzový telefon do CK
ubytovací voucher (necháváte v recepci/agentuře 2 výtisky)
v případě autobusové dopravy jízdenka
v případě uzavření pojištění léčebných výloh kartičky pojišťovny UNION a informační knížečka
POBYT
V recepci/agentuře/hotelu - když to zařízení umožňuje - je naše nástěnka nebo informační kniha, kde najdete informaci o delegátských schůzkách a další potřebné informace. V apartmánových střediscích a hotelech delegát vykonává obvykle dvě delegátské schůzky, v jednotlivých soukromých apartmánech delegát schůzky nevykonává, telefonický kontakt ovšem máte k dispozici a v případě nezbytné potřeby přijede, případně vyřeší problém po telefonu v součinnosti s recepcí.
Delegát Vás při příjezdu nečeká, hlásíte se s voucherem na recepci sami. Delegát má na starost určitou část pobřeží, není v jeho silách být na několika místech najednou. Pokud by ve vzácných případech došlo k problému s ubytováním, neváhejte a kontaktujte delegáta - buď sjedná nápravu na místě nebo, pokud to možné není, doporučujeme sepsat reklamační protokol, velmi Vám usnadní pozdější řešení reklamace. Kde není delegát, tam máte k dispozici nouzový telefonický kontakt do CK. V případě polopenze začínáte pobyt večeří a končíte snídaní.
CESTOVNÍ DOKLADY
Jaké jsou potřebné cestovní dokumenty a další aktuální informace najdete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí. V současnosti mohou občané ČR cestovat na PAS i na OBČANSKÝ PRŮKAZ. Děti do 15 let musejí mít vlastní občanský průkaz nebo pas, už neexistuje možnost cestovat na pas rodičů. Přesné informace vždy na portálu Ministerstva zahraničních věcí ČR.
Pokud zjistíte, že nemáte v pořádku doklady:
Občan může požádat o vydání cestovního pasu ve dvou zkrácených lhůtáchza zvýšenou úhradu, a to:
- v pracovních dnech do 24 hodin, nebo
- do 5 pracovních dnů.
Občan může žádost o vydání cestovního pasu podat ve zkrácených lhůtách:
- u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností („ORP“),
- v Praze u úřadu městské části Praha 1 až 22 („ORP“),
- u Ministerstva vnitra.
V případě jakýchkoliv nejasností je možné obrátit se na MV ČR, oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů, tel. +420 974 849 788.
Při dotazu, zda jsou do Chorvatska potřebná VÍZA pro cesutjící z jiných států, odpověď najdete zde:
https://mvep.gov.hr/informacije-za-gradjane-244593/konzularne-informacije-22730/vize-22733/22733
TRAJEKTY
Je dobré přijet cca hodinu před odplutím. V přístavišti je kancelář/stánek Jadrolonije, konkrétně ve Splitu je to velká budova Jadrolinije, její sídlo. V restauraci pod markýzou je světelná cedule s časy a místy odplutí, další cedule jsou různě rozmístěné.
Přijdete k okénkuprodejní kanceláře, zeptají se Vás na registrační značku, typ vozidla, počet osob a věk jednotlivých osob, jména osob nejsou potřeba. Doporučujeme to mít vypsané na lístečku a ten jim dát, ušetříte čas.
Zařadíte se do kolony. Když je lístek koupený v kanceláři, „off-line“, měl by platit celý den, tedy když byste se nevešli a čekali na další trajekt, nemělo by být nutné něco řešit. Pokud se od loňska nic nezměnilo a nikdo z klientů neinformoval, že by problém měl.
Když koupíte lístek „on-line“, kupujete ho přímo na daný čas. V tom případě se po příjezdu rovnou zařadíte do fronty, doporučení být tam nejméně hodinu předem stále platí. Když byste se nevešli, zajděte s lístkem do kanceláře Jadrolinije k okénku a požádejte o výměnu na pozdější trajekt. Samozřejmě je lepší se této situaci vyhnout.
Platí se auto i osoby s tím, že děti do 3 let (myslí se max 2,99 roku) jsou zdarma. Děti do 1 roku jsou uvedené na jízdence u rodiče, děti 1-3 roky mají vlastní jízdenku.
DÁLNIČNÍ POPLATKY a UŽITEČNÉ ODKAZY
HAC - Hrvatske autoceste - silniční síť a poplatky
HAC interaktivní mapa - perfektní pro zjištění výšky dálničních poplatků
Hrvatski autoklub - dopravní informace
INA - největší síť čerpacích stanic v Chorvatsku včetně její mapy
Jadrolinija - největší provozovatel trajektů po celém Chorvatsku
Rapska plovidba - trajekty na ostrov Rab
VOLLO - jízdní řády autobusů nejen v Chorvatsku
Google Maps nebo Mapy.cz - plánování trasy, při zadání "dobíjecí stanice" zobrazí dobíjecí stanice pro elektromobily
Chorvatsko: nemá dálniční známky, poplatky se platí na mýtných branách za průjezd jednotlivými úseky. Při vjezdu vyzvednete lístek = mýtnou kartu, při výjezdu uplatníte a zaplatíte, cena je v závislosti na délce projetého úseku a dle skupiny, do které je vozidlo zařazeno https://www.hac.hr/hr/cestarina/cjenik. Pozor - v části mýtných bran už je možno platit jen platební kartou. Doporučujeme využití služby ENC, kdy po zakoupení zařízení a nabití kreditu (jde už i přes mobilní aplikaci) lze využívat zvláštní průjezdní pruh bez zastavení, navíc jsou platby za mýto podstatně nižší https://www.hac.hr/hr/cestarina/enc . V současnosti je možno si ENC krabičku dokonce pronajmout přímo v ČR. Vzhledem ke vstupu Chorvatska do Schengenu skončily hraniční kontroly, ale dá se očekávat větší zatížení mýtných bran, z tohoto důvodu leckde zvyšují počty pruhů.
Slovinsko zavedlo v roce 2022 elektronické dálniční známky, nákup na https://evinjeta.dars.si/cs
Zakoupit ji můžete i ve Slovinsku u obsluhy čerpacích stanic, na hraničních přechodech apod., a to tak, že se na web přihlásí místo Vás obsluha a po nahlášení Vašich údajů + SPZ a typu vozidla Vám známky zajistí. Doporučujeme ovšem zakoupení na výše uvedeném webu přímo z ČR, ušetříte čas, nervy, leckdy i peníze. Známky lze zakoupit také prostřednictvím UAMK a.s. na jejich e-shopu https://shop.uamk.cz/ .
Slovinské informační a turistické centrum: https://www.slovinsko.travel/slovinska-dalnicni-znamka
Rakouské dálniční známky lze zakoupit ve fyzické podobě na obvyklých místech (např. ÚAMK, naše CK atd.) nebo přes webové stránky https://www.asfinag.at/en/ . Známky lze zakoupit také prostřednitvím UAMK a.s. na jejich e-shopu https://shop.uamk.cz/ .
Slovenská dálniční známka: https://eznamka.sk/
Maďarská dálniční známka: https://ematrica.nemzetiutdij.hu/
Známky lze zakoupit také prostřednitvím UAMK a.s. na jejich e-shopu: https://shop.uamk.cz/
RYBOLOV
Denní povolenka - 7,96 EUR, třídenní - 19,91 EUR, týdenní - 39,82 EUR.Tato povolení je možné zakoupit buď na Kapitanátu v místě určení v Chorvatsku či na pobočkách Chorvatského sdružení v jednotlivých městech (Turistička zajedinica grada... )
https://gov.hr/hr/rekreacijski-i-sportski-ribolov-na-moru/1542
ZÁJEZD/NEZÁJEZD
V případě, že jste zakoupili ZÁJEZD, podléhá kompletnímu pojištění záruky v důsledku úpadku cestovní kanceláře dle zákona č. 159/1999 Sb. i jeho připravované novely.
Klienti, kteří zakoupili jen jednu službu, např. samostatný pobyt se stravou - dle zákona č. 159/1999 Sb. se tedy nejedná o zájezd a dle zákona není proti úpadku pojištěn. Naproti tomu například kombinace ubytování a dopravy zakoupené v spolu v CK zájezdem je. Naše CK je pojištěna u UNION a.s.
CHORVATSKÉ STÁTNÍ SVÁTKY 2024
01. 01. Nova godina (Nový rok)
06. 01. Bogojavljanje ili Sveta tri kralja (Tři králové)
31. 03. Uskrs (Velikonoce)
01. 04. Uskršnji ponedjeljak (Velikonoční pondělí)
01. 05. Praznik rada (Svátek práce)
30. 05. Dan državnosti (Den státnosti) + Tijelovo (Svátek Božího těla)
22. 06. Dan antifašističke borbe (Den boje proti fašismu)
05. 08. Dan pobjede i domovinske zahvalnosti (Den vítězství a díkůvzdání vlasti) + Dan hrvatskih branjitelja
15. 08. Velika Gospa (Den Nanebevzetí Panny Marie)
01. 11. Dan svih svetih (Den všech svatých)
18. 11. Dan sjećanja na žrtve Domovinskog rata (Den památky obětí Vlastenecké války)
25. 12. Božić - (Boží hod vánoční)
26. 12. Sveti Stjepan (Svatý Štěpán)